måndag 10 februari 2014

Ny vecka!

I fredags tittade familjen Ilbäcks förbi, likaså Wille och Eva-Britt som kommit ner igen. Kul att träffas igen!

Nai, ett av Poys barn. Älskar att bada i poolen nere vid Sjöboa. Vi var förbi där en sväng innan vi åkte ner till stranden och åt middag. Det är verkligen mysigt på stranden på kvällarna.

Lördag fm blev på stranden och sen var Lena och jag ner och tränade innan vi gjorde V75 raden ihop med de andra damerna.

Jag hade kokat räkor som Eva-Britt och Wille var hem till oss och åt innan vi åkte till V75 på Chang Corner. Kaffe och kaka intog vi på Changen.

Vi damer fick 4  sexor. 400 kr. Alltid något!

Igår söndag var vi också på stranden i stort sett hela dagen. Gjorde ett litet dricka stopp hemma hos Lars och Lena innnan vi åkte hem och lagade middag. Blev isterband och stuvad vitkål! Som ni hör blir det mycket falangmat nu.

Så här har vi det!
Inte fel!

Idag har jag jobbat hela dagen. Roffe har varit på stranden. Kom förbi på lunchen, hade fixat lite lunch hemma. Nu är snart alla momsdeklarationer klara för denna gången. Skönt!

Nu stänger jag datorerna för idag. Blir att åka till marknaden och lite annan inhandling innan kvällen. Men nu först, dopp i poolen!

Många kramar!

torsdag 6 februari 2014

Urusel på att blogga!

Det har varit lite si och så med bloggandet. Lite beror det på slöhet och att det inte händer så mycket saker härnere. Lite strandhäng på förmiddagen, träning på em samt ut och äta middag på kvällarna eller också fixar vi middag hemma.

I tisdags var vi iallafall till Huahin igen för jag skulle till tandläkaren (igen) men jag hade lite tur så jag blev klar denna gång. Jätteskönt! Plus att veta att man är fräsch i munnen.

Passade på att ta en cauppucino på Donken innan vi gick dit.

I onsdags vaknade vi tidigt, så vi bestämde oss för att gå vår vanliga runda, som det inte har blivit så mycket med i år. Vi har istället varit på Changen och tränat. Men idag tog vi oss iväg, och fick en härlig soluppgång över havet. Lite dis, men otroligt vackert och 23 grader plus! Det ni! Det är ljuvligt!

Nu har det även satt igång att odla ris igen. Det jobbades för fullt på risfälten här i byn.

Igår torsdag hängde jag med upp till Black Mountain och spelade golf. Vi var 8 st.
Här står våra caddie med bilarna och väntar på oss.

Lite putträning innan vi skulle slå ut.

Det blev en mycket trevlig dag, med kul caddie och trevliga golfkamrater.

Kvällen avslutade vi hemma i Huay Yang med pizza hos Richard. Den är så otroligt god hans pizza.
Hela gänget var där, Malin, Jörgen, Sjöboa samt Lars och Lena.

Vi bröt upp tidigt, jobbigt att spela golf i värmen.

Ha det så bra allihopa! Idag om 5 veckor befinner vi oss i Sverige igen!
Kram!!

onsdag 29 januari 2014

Lördag - Onsdag 130125 - 140129

Lördag

Den här hunden gillade Roffe så mycket igår kväll, att han ville sitta och hålla handen! Fin hund!

Idag blev det stranden igen, vädret blir lugnare och lugnare för varje dag.

Lite suddigt, men det blev LCHF fläkspannkaka idag till lunch, kan rekommenderas!

Klockan 3 var det som vanligt samling på Changen för att sätta ihop V75 raden.

Kan då också berätta att vi damer hade 4 femmor och fick lite pengar och gubbarna hade inte några femmor!
Alltid kul att vinna, även om det inte var så mycket!

Söndag

Det blev inte så sent igår, så idag var vi pigga. Åkte ner till stranden och latade oss.

Blev en slappardag med lite jobb på eftermiddagen.

Måndag

Idag är det Huahin och tandläkaren som gäller. Uffe och Poi åker med, Uffe ska också fixa till tänderna.
Vi checkade in på hotell och sen gick vi ut på stan och åt lunch, innan det var dags för avfärd till tandläkaren.

Roffe och jag hann också med ett besök på Bangkok Hospital innan vi återvände till hotellet. Roffe har några slags utslag på ryggen, som kliar som sjutton. Nu fick han lite piller och salva, så vi hoppas på bättring.

På kvällen blev det middag på Prime, en god plankstek samt lite shopping på nattmarknaden.

Fikastopp på stan.

Den här goda planksteken åt vi på Prime. Köttet bara smälte i munnen!

När vi satt på nattmarknaden och tog en öl, så träffade vi på dessa kineser. Mycket roliga tjejer, och otroligt duktiga på engelska. Det blev en kul stund, och vi utbytte mailadresser ifall vi får för att se
Kina något år.

Tisdag

Hemfärd från Huahin. Innan vi åkte hem var vi till Makro och handlade. Det blev även ett stopp hos den tyska slaktaren för lite falukorv mm.

På kvällen kom Liza Demander och Frida förbi och tog ett glas vin. Även pappa Demander dök upp efter stund. De skulle åka till Bangkok med bussen ikväll, men vi hann med en middag ihop på Klee restaurang.

Onsdag

Idag blev det åter stranden. Nykrattat och fint av Lars när vi kom ner. Även Maggan var på plats idag.

Vi åkte hem och åt lunch, och sen åkte vi tillbaka igen. När vi vilat lite på maten, drog Lena och jag till Chang Corner och tränade. Gubbarna åkte till onsdagsmarknaden och handlade, och efter vårt träningspass anslöt vi till dem.

Blev även middag hemma ikväll. Skönt att slappa hemma ibland.

Torsdag

Idag golf för Roffe och arbete för mig.

Vi hörs snart igen!

Må så bra alla därhemma som läser!
Idag har vi 6 veckor kvar innan avfärd mot Sverige.

fredag 24 januari 2014

Onsdag - Fredag 140122 - 140124

Onsdag

Vi drog till Huahin för att gå till tandläkaren. Gick och handlade lite på Market Village innan. Jag köpte mig bla en jacka, det är kallt här nu!

Vi åkte direkt hem efter tandläkaren, för vi var bjudna till Yut ikväll. Hennes son fyller 30 år.

Det blev en mycket kul kväll hos Yut med god mat och trevliga vänner. Åkte hem tidigt, Roffe ska till Black Mountain imorgon och spela golf.

Torsdag

Roffe till golfbanan och jag vid skrivbordet.

Vi har städning i huset på torsdagar, så när hon kom idag åkte jag ner till Chang Corner och tränade.

Sen blev det hem till skrivbordet igen.

Gjorde en god köttfärssoppa till middag som vi åt med vitlökskryddat kesobröd. Nyttigt som sjutton!

Fredag

Idag åkte vi ner till stranden efter frukost för att städa upp lite under korkeken. Det blåste inte riktigt lika mycket idag, men vi gav upp vid lunchtid. Hem och äta och sen var vi till Chang Corner och tränade.

Middag åt vi på stranden ihop med Lars och Lena, samt Jörgen och Malin. Mysigt att sitta där nere och äta.

Imorogn lördag och V75, trevlig helg allihopa!!

140118 - 140121

Idag vaknar vi hemma, och det var skönt! En vecka går kanonfort!

Idag lördag och V75. Det blåser som sjutton här i Thailand, så någon strand är inte att tänka på.
Man får hållas hemma vid poolen.

Ingen träning idag, utan det blev jobb på förmiddagen, samt uppackning mm.

Kvällen slutade med att vi fick 4 sexor och gubbarna fick 2 sexor. 16 kr/st. Inte mycket till utdelning det inte.
Det blev hem och sova direkt efter V75 slutat. Trötta efter resandet.

Söndag.

Idag fyller min kära mormor 95 år. Många, många grattiskramar från oss!

Jag pratade med henne på förmiddagen och hon lät så pigg så. Hon skulle ha gäster på eftermiddagen, och tyckte det var tråkigt att inte vi också kunde komma!

Det blev jobb även idag, samt träningspass på Chang Corner, tillsammans med min käre man!

ikväll äter vi hemma, det blev ugnsfalukorv. Man är lite trött på all thaimat nu.

Måndag

Efter frukost tog vi den långa promenadrundan, ca 7-8 kilometer. Det är första gången som vi gick den för säsongen. Vi brukar köra på Chang Corner annars.

Lunchen blev också hemma, eftersom jag sitter och jobbar.

Igår köpte jag en stor bit fläskkarre på marknaden. Jag drog ut en bild på nätet som jag visade köttgubben på marknaden, och då förstod han direkt vad det var jag ville ha.

Jag gjorde imorse iordning karren i en gryta med lite lök mm och tänkte testa att göra Pulled Pork.

Den fick stå i ugnen 8 timmar på svag värme, och sen var det klart. det blev så himla gott med en massa tillbehör till. Kommer absolut att göra det fler gånger.

Tisdag

Idag jobbar jag igen, löner på fredag samt en massa annat.

Det blåser idag också, så något strandläge är det inte idag heller. Imorgon ska vi till Huahin och tandläkaren igen. Inte kul, men ett ont måste..........

Ha det så bra alla nära och kära!

Laos resa 140110 - 140117

Imorse blev vi hämtade av Jeab redan vid 6-tiden för att åka till Bangkok Airport. Idag börjar vi vår resa till södra Laos, och vi ska idag ta oss med Laos Airlines till Pakse.

Det här turbojet planet åkte vi med. Det tog 2.40 att flyga, men då hade vi också en teknisk mellanlandning i Savannaketh.

Till slut landade vi i Pakse och hade endast 10  minuter in till stan och hotellet.

Framme på hotellet, Athena Hotell, mycket trevligt hotell. Alla måste nu upp med sina mobiler och "checka in".

Vi fick 4 rum på rad på nedre botten precis vid poolen!
Härligt!

Första kvällen var vi rätt trötta, så det blev att ta sig till en restaurang i närheten, för att äta lite middag.

På lördagen tog vi oss sedan in till stan för att planera vår resa vidare. Vi hade en liten resebyrå och bestämde oss för att satsa på ön Don Khong som start. Det är den största ön i 4000 öars land.
Det får bli 2 nätter där.

Vi var sen på en gigantisk marknad inne i stan, kanske inte så mycket för oss falanger att handla, men thaitjejerna tyckte om den.

På eftermiddagen hyrde vi en egen båt och åkte 2 timmar på Mekhongfloden ut från stan. Ett riktigt kanonväder hade vi!

Sen blev det ölstopp innan vi vandrade hemåt.

Ölstopp vid Mekhongfloden.

Dagen efter kom taxin och hämtade oss kl. 8 för vidare färd ner mot Don Khong. Det var 12 mil söderut.

Vi blev sen avsläppta vid floden 2 timmar senare, och då såg vi Don Khong rakt över.

Det stod en gubbe där och tog emot oss, och sen fick vi åka denna båt över till ön. Lite vinglig kanske, men allt funkar....

Snart iland!

Vi hade bokat 2 nätter här och det var gångavstånd till hotellet från där vi släpptes med båten.

Det fanns ett antal restauranger utmed floden och några små, små minimarkets. Det var det enda som fanns att handla. Chips, öl, dricka mm. Inget annat. Det var inte något turistat här.

På morgnarna när vi satt och åt frukost så såg vi alla skolbarn som kom kanotandes på Mekhong på väg till skolan.

Vi fortsatte även idag att planera vidare för vår resa. Vi bokade båt till nästa ö, och det blev Don Det. En riktig bagpackers ö, som vi tänkte kolla upp.

Efter frukost gick vi och hyrde varsin moppe och sen drog vi iväg på långtur. Vi åkte runt hela ön på dan. Mopparna var under all kritik, men de funkade iallafall tills vi kom hem igen.

Vi bodde precis vid skolan på ön och klockan 8 varje morgon var det samling för att sjunga nationalsången samt hissa flaggan. Sen fick barnen vara ute i trädgården en stund för att vattna mm.
Om vi hade vetat, så hade vi tagit med oss kulor, barnen spelade kula överallt!

Det här hotellet bodde vi på på Don Khong.

Mopparna behövde soppa innan vi kunde dra vidare runt ön.

Olas Ey.

Många ruckel efter vägen. Men de bor så här, inga konstigheter för dem. Det kan vara hur ruckligt som helst, men parabol finns nästan alltid på tomten.

Min käre man!

Första anhalten på moppeturen blev en stor marknad där det mesta såldes.

Lite bilder jag tog från moppen.

Här var marknaden.

Du kan till och med köpa din likkista här, finns i rosa, ljusblå mm.

Hem och vila en stund innan middagen, ömma i rumpan efter en dag på moppen. Men det blev en trevlig tur runt hela ön.

Middag blev det på en restaurang precis vid floden. Uppbyggd på pålar.

Nästa morgon var det dags för avresa igen, efter 2 nätter på denna ö. Vi hyrde även denna gång en egen båt och tog oss till Don Det. Det blev lite äventyr på vägen, floden, motorn slutade fungera eller iallafall styrningen. Så vi fick dra oss in mot land, och killen fick mecka lite, sen var det inga problem att ta sig fram.

Här vid kanten fick vi ligga medan han fixade styrningen.

Don Det är en liten ö i 4000 öars land. Vi hade även här förbokat rum och också nu för 2 nätter. Vi tycker att det är skönt att stanna 2 dagar för att hinna se lite, annars ska man iväg igen direkt dagen efter.

Här närmar vi oss land.

Båten vi åkte med.

Det blev incheckning på hotellet, det visade sig vara ett "systerhotell" till det som vi bodde i på Don Khong. Precis likadana.

Det blev en lunch och sen tog vi oss en promenad en bit utmed floden och tittade på de boenden som fanns. Man kan ju bo för 25 kr, men då bor man i en liten hyrra på pålar, samt toa och dusch har man på "gården". Vi är för gamla för såna äventyr, men det är kul att se.

Det blev fem-fika nere vid stranden för att titta på solnedgången innan middagen. Hotellet ligger väldigt fint precis vid floden.

På kvällen blev det middag på hotellet, innan vi gick en sväng på "stan".
Och det har man i stort sett gjort på 10 minuter.  En väldigt liten ö.

Dagen efter hyrde vi varsin moppe och drog iväg.  Vi åkte då till ett stort vattenfall och tittade.
Efter det moppade vi vidare till Dolphin Bay. Där åkte vi ut på Mekhong och kollade efter delfiner. Vi såg några stycken, men kom aldrig riktigt nära, så inga bilder därifrån.
För att komma hit och se detta, var vi tvungen att åka över till en annan ö, Don Kon.

Det blev sen en god lunch vid båtstället innan vi moppade hemåt igen.

Här stoppar vi vid bron som går från Don Det till Don Khon.

Det stora fina vattenfallet som vi tittade på.

Blev lite fika innan vi moppade vidare.

Härifrån tog vi båtarna till Dolphin Bay.

Här ser man Cambodja, vi fick inte åka så nära gränsen utan vi var tvungna att hålla oss med båtarna på Laos sidan.

Ikväll blev det middag på stan, och imorgon blir vi hämtade klockan 11, för att åter igen åka till staden Pakse och sen på fredag flyga hem. Vi bokade samma hotell igen i Pakse, innan vi lämnade det. Det var så bra att det inte var lönt att byta.

Det blev en båttur på morgonen över till fastlandet, för att sen färdas med minibuss tillbaka till Pakse. Idag hade vi en lugn och bra chaufför, var framme strax efter lunch vid hotellet.

Sista kvällen gick vi ner till nattmarknaden i staden, men det fanns inget för falanger att handla där heller, så på den fronten, shopping, så har vi hållit oss lugna.

Vi blev sen hämtade med taxi vid 8 för att ta oss till flygplatsen och vidare färd mot Bangkok.

Flygresan gick kanon, mellanlandning äver denna gång.

I Bangkok hade vi en taxi som stod och väntade, och vi hade i förväg sagt till att vi ville stanna på Ikea innan vidare färd mot Huay Yang.

Det blev en köttbulle lunch där, och sen shoppade vi lite innan vi drog hemåt till vår lilla by igen.
Det har varit en mycket trevlig semester, både resmål, hotell och medresenärer har varit kanon!

Nu känns det som vi sett i stort sett det man vill se i Laos. Så nu får vi planera för nya resmål till nästa vinter. Men Laos är ett trevligt land att åka till, så man vet aldrig om vi kanske återvänder.