söndag 6 januari 2013

Torsdag 3 jan 2013

Vaknade tidigt och tog en härligt frukost nere på hotellet.

Sen tog vi en promenad på stan. Vi bodde precis vid morgon/dagmarknaden.

Vi hade bestämt oss för att lämna Vientiene idag, för att ta oss in till Thailand, så att vi kan flyga hem till Bangkok igen på fredag.

Tog oss till busstationen, och bokade biljetter med buss in till Thailand. En resa på ca 1,5 timme.

Väntan på bussen.

Busstationen i Vientiene.

Utstämpling ur Laos.

Efter att stämplat ut oss från Laos så åkte bussen vidare, över en bro till Thailand, där fick vi igen gå ur bussen och stämpla in oss i Thailand igen. Här gällde det att se till att vi fick våra dagar, så våra visum fortfarande gäller. Men det var inga problem, allt gick perfekt.

Nu var vi framme i Thailand igen och i en stad som heter Nong Kai, ligger precis vid Mekhongfloden och med Laos huvudstad tvärsöver floden.

Hotellet hade vi bokat på internet, så när vi var framme var det bara att ta en tuk-tuk dit. Det visade sig vara ett jättefint hotell, nytt och fräscht.

Mycket fina och lite annorlunda tuk-tuk körde dom med i denna stad.

Promenadstråk precis nere vid Mekhongfloden.

Efter att vi checkat in gick vi ner till stan och åt lite lunch. Helt plötsligt kom en elefant förbi och hälsade. Ville att vi köpte lite mat till honom, vilket vi gjorde.

Det var en stor marknad nere vid floden, så vi shoppade lite och tittade lite innan vi gick hem till hotellet för att relaxa och duscha av oss lite resadamm. Sen var det ut på stan igen.

Vi gick ner till strandpromenaden igen. och hittade en lite krog som var öppen. Mycket god nudelsoppa! Världsklass enligt Lars!

Så här såg strandpromenaden ut på kvällen. Nong Kai var en väldigt, trevlig thaistad. Inte så mycket folk, och den låg jättefint vid Mekhong floden. Kan klart rekommenderas att åka till.

Var tvungen att fota dessa tuk-tuk, visst är dom läckra!
En del hottar upp dom riktigt, med extralysen mm.

Efter middagen hamnade vi på en bar utanför hotellet, en lite kvällsdrink innan sovdags.

Den här glada thaiaren serverade oss vid middagen. Lite rund om fötterna var han. Men frun hade gjort mycket god mat.

Sängen väntade sen, för imorgon tar vi en taxi till Udon Thani och flyg hem till Bangkok.