onsdag 18 december 2013

Torsdag 131212- Onsdag 131218

Torsdag

Vi hade bestämt att vi skulle ut och resa med Lars och Lena. Vi hade spanat in en liten ö som ligger utanför Ranong, nära Burmagränsen, ca 20 mil härifrån.

Sagt och gjort, vi tog vår bil och drog iväg.
Inget var bokat utan vi åkte ner till Piren varifrån båten gick och kollade. Vi bestämde oss där och nu för att åka över. Slängde ner lite saker o ryggsäcken och åkte iväg. Hotell/bungalow bokade vi när vi bokade båtbiljetten.

Det tog 40 minuter över med speedboat.

När vi kom fram hyrde vi varsin moppe och letade reda på vårt hotell. Det var bungalows som låg direkt på stranden. Väldigt enkla! El fanns bara mellan 18.00 - 21.00. Bara att hålla till godo.

Här har vi landat framför vår bngalow, Lena och Lars hade räkor och aoili med sig, som vi avnjöt här. Kanongott!

Vår bungalow.

Lars och Lena, bambustyle!

Restaurangen låg precis bredvid, så där åt vi middag på kvällen.

Vi bestämde oss för att stanna en natt till på ön, men att boendet fick bli lite annorlunda. Sängarna lite sköna, och el ville vi ha.

Tog mopparna och drog runt lite på ön och rekade. Alltid kul att hitta nya ställen. Allt behöver inte vara så inbokat och inrutat.

Hittade nytt boende på Heaven Beach. En mycket trevlig thailändska som drev stället ihop med sin europeiska man. El dygnet runt, wifi, lakan i sängarna mm.

Roffe och Lars slappar efter ett härligt bad i havet.

Toaletten och duschen var under bar himmel, men det är rätt ok. Här fanns det ju tom varmvatten!

Heaven Beach.

Vi tog en strandpromenad och hittade en massa roliga saker.

Här är ett fartyg samt en del bungalows som är byggda av drivved.

Stannade för ett drickastopp på den här restaurangen. Där satt en kanadensare och blev tatuerad på gammalt vis. Han hade en pil som han doppade i bläck som han sen pickade in i ryggen. Det gjorde väldigt ont efter vad man kunde förstå.

Solen sänker sig, och vi har det mycket härligt1

Det var ju Lucia idag och det måste vi ju fira. Glögg hade vi med oss, samt pepparkakor, ost kex mm. Var supergott!

Här är den bungalowen vi ska bo i inatt.

På lördagmorgonen tog vi båten tillbaka till Ranong och sen fortsatte vi med bilen till Khao Lak.
Där ligger denna polisbåt, 2 km från stranden, uppspolad under tsunamin. Man förstår inte hur stor vågen var!

Lite information om vad som hände, och var det hände. Letade reda på ett boende nära stranden, som vi flyttade in i. Nu var det dags att ladda för V75!

Tyvärr blev det inga rätt denna vecka heller, varken för gubbarna eller gummorna. Synd var också att internet var så dåligt att vi inte kunde se loppen, men men......

På söndag morgon gick vi iväg och hyrde moppe, för att ta oss runt lite grann. Alltid kul att titta sig omkring. Vi åkte norrut och där var havet grönt och himlen underbart blått!

Ett litet fikastopp på vägen, precis vid havet! Härligt ställe att fira 3:e advent på.

Sen drog vi till en annan strand för att bada lite, och inta lunch. Idag blev det kycklingspett med jordnötssås.

Friterade räkor.

Precis där vi bodde hade de en jättestor bar. Lite roligt inredd.

Här bodde vi i varsitt rum i 2 nätter.

På söndag eftermiddag gick vi alla 4 och tog en jätteskön massage, innan vi skulle ut och äta middag.

Måndag morgon, nästa mål bestämde vi skulle bli Kamala Beach. Där hittade vi ett jättefint boende med pool. Vi fick de sista rummen på nedre botten precis vid poolen. Helt perfekt. Där låg vi efter lunch och softade hela eftermiddagen. På kvällen blev det middag på stranden samt lite shopping.

En natt bestämde vi oss för att stanna, för att sen ta oss i riktning hemåt mot Huay Yang. På tisdag morgon åkte vi till Tesco och handlade lite saker till barnhemmet Muang Mai, det som Sussi och Hans driver, och som vi emellanåt besöker. Vi har kommit kontakt med dem och barnhemmet tack vare Kjell Bergqvist med familj.

Här är själva barnhemmet, nu bor det 20 barn där och en del föräldrar. 5 volontärer är det också plus en del thailändsk personal.

Vi ville ta med oss något, och Sussi önskade då förbrukningsvaror, såsom tvättmedel, tvål, tandborstar mm. Det blev några påsar som vi överlämnade. Tyvärr var Sussi och Hans på annan plats just nu, så vi fick inte möjlighet att träffa dem.

Hundvalpar finns ju överallt i Thailand. även här på barnhemmet.

Efter det rullade vi hemåt. När vi kom till Chumpon var klockan runt 18.00, och 16 mil kvar, därför bestämde vi oss för att stanna över natten i Chumpon. Vi hade åkt bil hela dagen och var ganska trötta. Hittade ett fräscht, lite "Roy Andersson Hotell" inne i stan. (Eller hur Lars?)

Middag intog vi på ett torg, precis bakom hotellet. Blev grillad Red Snapper med en massa grönsaker till.

Ser kanske inte så gott ut men det var det.

Imorse rullade vi hemåt och strax före lunch var vi hemma. Ja det blev en tur på 120 mil. Det är jättekul att åka iväg på "semester" några dagar, men det är skönt att komma hem också. Packat upp har vi gjort, kört till tvätteriet, varit på marknaden mm. Nu blir det en lugn hemmakväll med lite god mat.

Imorgon blir det golfresa för Roffe och arbete för mig.

Tack Lars och Lena för en jättekul tripp ihop! Alltid lika kul!